Posledné mesiace sa jednou z kľúčových tém stala práca z domu, presun práce do online prostredia, ale aj prerušenie činnosti mnohých prevádzok. Nemali by sme ale zabúdať na tých, ktorí svoju činnosť musia vykonávať rovnako ako v čase pred pandémiou covid-19. Pritom sa ich pracovné podmienky s ohľadom na okolnosti značne zmenili. Jednou z týchto profesií sú vodiči kamiónov a vodiči rozvozových vozidiel. Tí nemôžu vykonávať svoju prácu z domova, ale musia si sadať za volanty svojich vozidiel a vydávať sa na cesty bez ohľadu na karanténne obmedzenia.
Vodiči kamiónov v posledných mesiacoch prišli o pohodlné zázemie, ktoré im na cestách poskytujú čerpacie stanice a motoresty. Môžu tu síce nakúpiť základné potreby a potraviny, ale inak sú teraz odkázaní len na to, čo im poskytuje kabína vozidla, v ktorej tak musia tráviť oveľa viac času. Pri svojej práci, ale aj v miestach povinných prestávok pritom musia spĺňať vysoké nároky na osobnú ochranu a hygienu. "Spoločnosť Geis kladie veľký dôraz na to, že je potrebné dodržiavať všetky karanténne opatrenia, teda nielen všade nosiť rúška, ale tiež pravidelne dezinfikovať priestory kabín vozidiel," hovorí Kristýna Copková, marketingová manažérka Geis SK.
Aspoň čiastočnú úľavu priniesol vodičom presun časti administratívy do online prostredia. Dodávatelia aj odberatelia obmedzili osobné kontakty na minimum, aby sa znížilo riziko možného prenosu nákazy, takže už často nedochádza k návšteve vodiča v sklade klienta. Pre splnenie karanténnych opatrení boli obmedzené vstupy aj v skladoch Geis, viac sa využívajú výdajové okienka pre komunikáciu, čo si vyžiadalo aj inštaláciu ochranných plexiskiel a patričné úpravy komunikačných zón pre nevyhnutné stretnutia s cudzími ľuďmi.
V rámci organizačných opatrení sa zjednodušila možnosť zostať doma aj bez návštevy lekára v prípade podozrenia z nastupujúcej choroby - stačí zavolať, že sa zamestnanec necíti dobre. V prípadoch, kedy je vodičovi nariadená karanténa, nie je možné robiť nič viac, ako keď vodič nastúpi na nemocenskú, teda operatívne meniť smeny a obsadenie trás.
Oblasťou, ktorú okrem fyzického vyzdvihovania a doručovania zásielok nemožno presunúť do online sveta sú tiež predpísané pravidelné školenia pre vodičov z povolania. Odborní školitelia nemôžu zabezpečiť skúšku vodičov online. Hlavným dôvodom je riziko nepreukázania znalostí, pretože nie je možné kontrolovať, či vodiči v priebehu testu nevyužívajú nepovolené podklady. Tieto školenia, ako preukázanie odborných znalostí sú dôležité predovšetkým kvôli bezpečnosti. V súčasnej dobe sú však kvôli stavu núdze odložené a vodičom, ktorých sa to týka zatiaľ naďalej platí pôvodné potvrdenie o školení.
Zatváranie a znovu otváranie rôznych prevádzok spôsobuje problémy pri operatívnom riadení a plánovaní potrebných kapacít. Zatvorenie predajní znamená, že časť rozvozových trás má výrazne menej tovaru. Túto situáciu kompenzuje rast objemu e-commerce. Nie všetci obchodníci ale internetový predaj využívajú, prípadne ho môžu využívať.
„Súčasné protiepidemické opatrenia majú vplyv aj na zamestnávanie zahraničných pracovníkov. Situácia pre agentúrnych zamestnancov sa už stabilizovala. Na jar krátkodobé víza štát automaticky predlžoval. To bolo dôležitým prínosom najmä z ohľadu na kvalitu pracovníkov, ktorí sa nemuseli tak často striedať. Po Novom roku už ale museli odísť. Problém nastáva pri operatívnej potrebe navyšovania pracovníkov. Ich dostupnosť teraz nie je flexibilná, pretože sa vďaka nariadeniam jednotlivých štátov nemôžu dostať cez hranice, "dopĺňa Monika Švecová, HR manažérka Geis SK.
Zdroj: Geis SK