Všetky tieto oblasti predpokladajú obrovské know-how a vyžadujú si masívne investície. Do týchto plánov a procesov zasiahla koronakríza, ktorá výrazne zmenila všetky doteraz zaužívané schémy a plány. Automobilový priemysel je globálny a je postavený na širokej sieti vzájomne prepletených partnerstiev v oblasti výskumu, vývoja, výroby, logistiky a ďalších obslužných činností. Táto sieť je taká silná, ako je silné najslabšie ohnivko v nej. Aktuálnou výzvou je, aby sa podarilo celý reťazec rozbehnúť a dostať ho do bývalej kondície. Aj napriek opatreniam vlád je tu stále hrozba, že nie všetky firmy toto turbulentné obdobie prežijú.
Situáciu automobilovému priemyslu neuľahčuje ani brexit a ani samotný Brusel. Mnohé už spomínané výzvy boli iniciované práve legislatívou v Bruseli, ktorý ale teraz nie je schopný zohľadniť aktuálnu situáciu a prispôsobiť termíny, kedy majú jednotlivé legislatívne úpravy ovplyvňujúce automotive nadobudnúť účinnosť.
Slovensko je súčasťou najglobalizovanejšieho priemyslu na svete. Naša situácia je zložitejšia o to viac, že približne 75 % kapitálu vo firmách automotive pochádza zo zahraničia. Slovensko teda nemôže plnohodnotne ovplyvňovať mnohé rozhodovacie procesy predovšetkým o nových projektoch a ich lokalizácii v našej krajine. Slovensko má možnosť vytvárať podmienky na to, aby takéto rozhodnutia boli robené v prospech našej krajiny.
Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky komunikuje s vládou s cieľom hľadania ciest, ako zvýšiť konkurencieschopnosť Slovenska, a nástrojov na zvýšenie atraktivity našej krajiny pre príliv nových investícií. Sme si vedomí, že je potrebné urobiť účinné kroky v oblasti znižovania nákladov zamestnávateľov, aplikovaného výskumu a vývoja a prípravy kvalifikovanej pracovnej sily pripravenej pre budúce potreby priemyslu.
Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky